1 грудня цього року в черговий раз працівники прокуратури відзначатимуть своє професійна свято – 32 роки Прокуратурі незалежної України. Зрозуміло, що прокурорам, як і всім громадянам України, через збройну агресію росії проти нашої Держави не до святкувань і день професійного свята є звичайним робочим днем. В той же час, є привід для підведення певних підсумків роботи прокуратури в умовах сьогодення та інформування суспільства про її результати.
Спілкування прокурорів з громадянами в ході особистого прийому та вивчення їх звернень свідчить насамперед про додаткову необхідність роз’яснення передбаченого чинним законодавством обсягу повноважень прокурорів. Нерозуміння дійсного обсягу цих повноважень часто призводить до невиправданих очікувань громадян від звернень до прокурорів та, як наслідок, необґрунтованих розчарувань роботою прокуратури через неможливість отримати допомогу.
Отже, прокурори згідно із Законом вже майже 10 років не здійснюють нагляду за додержанням та застосуванням законів – так званої функції «загального нагляду», а також не здійснюють представництва інтересів громадян в суді. Тому, у разі якщо не йдеться про кримінально-карані порушення прав та законних інтересів громадян і юридичних осіб з боку органів місцевої влади, контролюючих органів і т.п., прокурор не має повноважень реагувати. Наприклад, це може стосуватись питань щодо розміру тарифів на житлово-комунальні послуги та їх якості, користування земельними ділянками приватної форми власності, відмови у надані соціальних виплат або обґрунтованості їх розрахунку, надання адміністративних послуг тощо.
Органи прокуратури не здійснюють функції досудового розслідування. Нагляд прокурорів у формі процесуального керівництва за досудовим розсуванням полягає у належному спрямуванні цього розслідування, проте ефективність розслідування залежить насамперед від вчасності та якості виконання вказівок прокурорів слідчими, дізнавачами та оперативними підрозділами правоохоронних органів. Виключним повноваженням прокурора є вирішення питання про наявність достатніх доказів, зібраних вказаними органами, для обвинувачення певної особи у вчиненні кримінального правопорушення. Саме ґрунтуючись на цих доказах прокурор має здійснювати основну свою функцію – підтримання публічного обвинувачення в суді. При цьому, прокурор має забезпечити конституційну гарантію права кожного громадянина – не бути підданим необґрунтованому кримінальному переслідуванню.
Також, до функцій прокуратури відноситься представництво інтересів держави в суді. Прокурор звертається до суду з відповідними заявами та позовами у разі, якщо уповноважені державні органи неналежним чином здійснюють судовий захист інтересів держави або взагалі ухиляються від здійснення такого захисту. Ця функція здійснюється в межах цивільного, господарського та адміністративного судочинства.
Тимчасовою функцією прокуратури наразі залишається нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
На належне виконання вищевказаних функцій прокуратури була спрямована протягом поточного року робота працівників Біляївської окружної прокуратури. Юрисдикція окружної прокуратури розповсюджується на території Біляївської та Теплодарської міських, Великодальницької, Вигодянської, Дачненської, Маяківської, Нерубайської, Усатівської, Яськівської сільських територіальних громад Одеського району. При цьому відповідну територію обслуговує Одеське районне управління поліції № 2, яке розташоване в м. Біляївка, та відділ поліції № 2 вказаного управління, який розташований у с. Усатове. На цю ж територію розповсюджується юрисдикція Біляївського районного та Теплодарського міського судів, а також частково юрисдикція Роздільнянського, Овідіопольського районних та Білгород-Дністровського міжрайонного судів (в межах певних населених пунктів Маяківської та Дачненської ОТГ).
В умовах воєнного стану прокурори окружної прокуратури та правоохоронні органи насамперед приділяють увагу документуванню та розслідуванню воєнних злочинів, які вчиняються з боку агресора – російської федерації та її військових формувань. В цьому році зафіксовано 17 відповідних злочинів, які пов’язані з обстрілами з боку ворога об’єктів цивільної та критичної інфраструктури, а також із знищенням, викраденням майна або насиллям щодо цивільних осіб на окупованих територіях та територіях, на яких ведуться або велись активні бойові дії (такі злочини фіксуються за місцем звернення потерпілого до правоохоронних органів, хоча вчинені в інших регіонах). Після проведення першочергових слідчих дій відповідні провадження передані для подальшого розслідування слідчим СБУ або в інші регіони.
Наприклад, в січні розпочато кримінальне провадження за ч.1 ст. 438 КК України за фактом ракетного обстрілу, в результаті якого постраждали будинки місцевих мешканців, що неподалік вул. Центральної в с. Мирне Одеського району. Після проведення першочергових слідчих дій із фіксації слідів кримінального правопорушення та збору доказів, кримінальне провадження передано прокурором за підслідністю до слідчих органів Служби безпеки України.
Велику актуальність, крім боротьби з зовнішнім ворогом, на сьогодні становить виявлення та знешкодження всередині країни зрадників та колаборантів, які за завданням спецслужб ворога збирають інформацію про Сили оборони України та інші важливі об’єкти з метою корегування ударів по території нашої Держави, а також ведуть іншу підривну роботу проти України, в тому числі в інформаційному просторі. Окружною прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво у двох кримінальних провадженнях за ст. 111-1 КК України (колабораційна діяльність) та у двох кримінальних провадженнях за ст. 436-2 КК України (виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, глорифікація її учасників).
До прикладу, у липні 2023 року прокурорами Біляївської окружної прокуратури скеровано до суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні за ст. 436-2 КК України, за фактом розповсюдження в соцмережі мешканцем однієї з громад Одеського району матеріалів, що виправдовують збройну агресію російської федерації проти України.
Одним із розповсюджених видів кримінального бізнесу з лютого минулого року є намагання ділків нажитися через оголошення воєнного стану та загальної мобілізації на незаконному переправлянні ухилянтів за кордон. На території юрисдикції окружної прокуратури знаходиться міжнародний пункт пропуску «Паланка» та транзитна ділянка траси М-15 «Одеса-Рені» між пунктами пропуску «Маяки» та «Удобне», на яких майже щодня правоохоронними органами виявляються та присікаються злочини вказаної категорії. Ухилянти та їх пособники вдаються до різних способів незаконного перетину державного кордону, починаючи від простих, пов’язаних з намаганням «раптово перебігти» на іншу сторону кордону або підробкою документів про відстрочку від мобілізації і закінчуючи створенням злочинних угрупувань, які спеціалізуються на підшуканні «клієнтів» через телеграм-канали та інші електронні комунікаційні системи, створенні штату водіїв та парку транспортних засобів, розвідці «слабких» місць на лінії державного кордону, підшуканні та знятті тимчасового житла для очікування відкриття «вікна» на кордоні, тощо. В поточному році виявлено 197 фактів, за якими розпочаті кримінальні провадження, пов’язані з підробкою документів для незаконного перетину кордону, 27 кримінальних правопорушень, пов’язаних з незаконним переправленням осіб через державний кордон.
Також триває робота прокурорів та органів правопорядку на напрямках протидії злочинності, які були актуальні і в мирний час.
Наприклад, направлено до суду кримінальне провадження за фактом заволодіння грошовими коштами місцевого бюджету при проведенні будівельно-ремонтних робіт в дошкільному закладі на території с. Троїцьке. Діями посадової особи завдано шкоди на суму понад 1 млн. 250 тис. грн. Інший «ділок» заволодів бюджетними коштами при ремонті дитячого садка в с. Удобне на суму майже 300 тис. грн., провадження також направлено до суду.
Не залишається поза увагою прокуратури і протидія кримінальним правопорушенням в екологічній сфері. Так, упродовж 2023 року, установлено 10 фактів незаконного зайняття рибним промислом, по яких прокурорами забезпечено, щоб правопорушники постали перед судом. Зокрема, виявлено факт незаконного вилову риби громадянином Г., що спричинило шкоду водним біоресурсам на суму понад 670 тис. грн. Порушника засуджено до покарання у вигляді 1 року обмеження волі. По всіх фактах до обвинувачених осіб заявлені позови про відшкодування шкоди, завданої довкіллю.
Загалом, упродовж 2023 року на території громад Одеського району, що перебувають під юрисдикцією Біляївської окружної прокуратури, рівень злочинності зменшився на 11 %. Менше на 18,8% обліковано особливо тяжких злочинів та на 4 % – тяжких злочинів. Розкрито всі 6 умисних вбивств на відповідній території.
До прикладу, суспільного резонансу набула подія, що мала місце наприкінці квітня 2023 року на території Нерубайської громади за фактом вбивства з вогнепальної зброї громадянином К. свого онука. Після цього К. з метою укриття злочину закопав труп та його онук вважався безвісти зниклим. Завдяки вжитим правоохоронцями заходам вдалося встановити місце знаходження трупу та розкрити злочин. Обвинувачений вже постав перед судом та перебуває під вартою.
Прокурорами окружної прокуратури упродовж цього року направлено в суд для розгляду більше 200 кримінальних проваджень, забезпечувалась участь у розгляді судами першої інстанції 360 кримінальних проваджень. За принципової позиції прокурорів судом ухвалено 112 обвинувальних вироків.
Окружною прокуратурою з метою представництва інтересів держави в суді подано позовних заяв на загальну суму 3 млрд. 936 млн. грн. Судами задоволено позовів прокурора на суму 3 млрд. 056 млн. грн. З них: у бюджетній сфері – на 427 тис. грн, у сфері земельних відносин – на 3 млрд. 055 млн. грн. У власність держави повернуто майже 2000 га земель.
Робота прокурорів триває та постійно удосконалюється.